Czy PIANO to wielka ściema?

Piano miało być przełomem w polskim Internecie. To miał być koniec bezpłatnych treści w sieci – jak niektórzy twierdzili. I co z tego wyszło? Od początku sceptycznie podchodziłam do Piano w naszym kraju. A im bardziej były zaawansowane negocjacje z wydawcami, tym bardziej się utwierdzałam w swoich poglądach.

Minęła połowa października, a płatne treści coraz trudniej znaleźć w serwisach, które przystąpiły do PIANO. Czasami trzeba przewinąć całą stronę, aby znaleźć zakluczony tekst.

Jednak ciężko mówić o wartości PIANO, nie wiedząc co dokładnie jest za murem. Postanowiłam sprawdzić, co oferują wydawcy za płatnym murem. Zainwestowałam. Wykupiłam dostęp do Piano.

Jakie mam wrażenia?

To są pieniądze wyrzucone w błoto.

Co zastałam za murem?

Reklamy, dużo agresywnych reklam (pop-up, interstitial), które na pewno nie pomagają w lepszym odbiorze rzekomo „wartościowych” treści. W serwisach Polskapresse czy Mediów Regionalnych płatne treści wyglądem niczym się nie różnią od treści udostępnionych bezpłatnie. Czy są bardziej wartościowe? To zależy dla kogo. Moim zdaniem nie za bardzo (są wyjątki). Co może być szczególnego w zakluczonym tekście opowiadającym o tym, co piszą pomorscy politycy na Facebooku albo w tym, że Justyna Kowalczyk będzie walczyła o nagrodę. Zawsze można wykupić dostęp, aby przeczytać, że młodzież lubi niebezpieczne używki. Czy to są ekskluzywne treści?

Oczywiście to nie jest reguła.

W systemie PIANO wyróżnia się „Gazeta Olsztyńska” oraz „Wysokie Obcasy”. Oba serwisy udostępniają treści za murem bez agresywnych reklam. Dodatkowo będąc zalogowanym w PIANO, większość reklam jest nieaktywna w serwisach „Gazety Olsztyńskiej”. To jest okazanie szacunku czytelnikom, którzy zdecydowali się zapłacić za dostęp do treści, a także zachęta do prolongaty. Nie wyobrażam sobie serwisów bez reklam (kupując gazetę w kiosku też mamy reklamy), ale z tych agresywnych można zrezygnować  jeżeli dostęp do treści jest płatny. Mniejsza liczba reklam może wpłynąć na ich cenę oraz skuteczność.

„Wysokie Obcasy” udostępniają odpłatnie interesujące materiały, które są ładnie zaprezentowane. Widać różnicę pomiędzy treścią płatną a bezpłatną, zarówno w jakości jak i estetyce, choć to nie jest żadna nowość. „Wysokie Obcasy” trzymają poziom i nie trudno było przewidzieć, że za murem będą wartościowe teksty.”Gazeta Olsztyńska” także ma uprzywilejowany start w systemie płatnych treści z tego względu, że nie ma większej konkurencji w swoim regionie.

Kto przystąpił do PIANO?

Piano Media zaistniało oficjalnie w Polsce pod koniec lipca. Do końca sierpnia dostęp do zakluczonych treści był bezpłatny. W projekcie wzięły udział: Media Regionalne, Polskapresse, Agora, Polskie Radio, Murator S.A., Axel Springer Polska (Forbes) oraz Edytor (Gazeta Olsztyńska).

 

 

 

 

 

 

 

Jakich zysków mogą się spodziewać?

Na początku października próbę wstępnych rachunków podjęły Wirtualne Media.

Wszyscy polscy wydawcy odmawiają podania informacji, ilu subskrybentów zarejestrowało się na ich stronach do systemu Piano Mediach. W odpowiedziach przesyłanych portalowi Wirtualnemedia.pl powtarzają jedynie ogólne stwierdzenia o satysfakcjonujących wynikach przerastających oczekiwania.

Skoro wyniki są tak satysfakcjonujące, to dlaczego coraz mniej treści można znaleźć za murem?

Na początku września na gp24.pl była informacja, że w systemie zarejestrowało się ok. 1000 użytkowników (230 tys. RU miesięcznie wg Megapanel PBI/Gemius Lipiec 2012). Czy to dużo?

Niektóre serwisy:

Forbes – treści za murem z  agresywnymi reklamami
Serwisy regionalne Polskapresse – treści za murem z  reklamami (PIANO głównie magazyny)
Logo – treści za murem z reklamami
Wysokie obcasy – treści za murem bez reklam
Muratordom.pl – treści za murem z reklamami
gazetaolsztynska – wszystkie treści po zalogowaniu do PIANO bez reklam (reklama tylko na stronie głównej)
Serwisy regionalne Mediów Regionalnych – treści za murem z agresywnymi reklamami (PIANO głównie magazyny)
Gwizdek24 (SE) – treści za murem z agresywnymi reklamami
poradnikdomowy.pl –  (nie mogę znaleźć zakluczonych artykułów)
poradnikzdrowie.pl – (nie mogę znaleźć zakluczonych artykułów)
magazyn-kuchnia.pl – treści za murem z reklamami
dlarodzinki.pl – (nie mogę znaleźć zakluczonych artykułów)

Zobacz także